Elinka
František Křižík, jehož jméno je pevně spojeno s železniční tratí Tábor-Bechyně, byl významným českým elektrotechnikem, podnikatelem a vynálezcem - zvaným "Český Edison". Proslavil se nejen Světelnou Křižíkovou fontánou v Praze na Výstavišti a výstavbou první městské elektrárny v Českých zemích v Praze na Žižkově, nebo sestrojením první elektrické lokomotivy na první elektrifikované dráze Tábor-Bechyně, ale také sestrojením tří modelů elektromobilů! Například Křižíkův elektromobil plugin-hybrid se dvěma motory na zadních kolech byl sestrojen už v roce 1895.
Křižíkova Elinka jezdila v pravidelném provozu na nejstarší elektrifikované trati v tehdejším Rakousku-Uhersku - na trati z Tábora do Bechyně.
M 400.01 (současné označení) je čtyřnápravový vůz se dvěma kabinami strojvedoucího, zavazadlovým oddílem a dvěma oddíly pro cestující. Když došlo ke změně napájecího systému, byl upraven i tento vůz. Po rekonstrukci je hlavní kontrolér umístěn pod podlahou vozu.
Vůz má šest sériových, jedenáct paralelních a sedm brzdových stupňů. Je vybaven tlakovou brzdou a nyní je jediným dochovaným vozem.
Dodnes provozuschopný exponát je od roku 1974 majetkem Národního technického muzea.
Technické parametry vozu
- Uspořádání pojezdu Bo´ Bo´
- Rozchod 1 435 mm
- Napěťová soustava 1 500 V ss po rekonstrukci
- Napětová soustava před rekonstrukcí 2x700 V
- Délka vozu přes nárazníky 13 900 mm
- Trvalý výkon 164 kW
- Rozvor 10 500 mm
- Rozvor podvozku 2 000 mm
- Výška 3 770 mm
- Šířka 3 000 mm
- Max. výkon 221 kW
- Maximální rychlost 50 km/h
- Hmotnost soupravy 27 t
- Výrobce a rok výroby Ringhoffer Praha 1905 (reko 1938)
Fotogalerie
(archiv T. J.)