Posvátná geometrie
8 a 13 - Tesla 3 6 9 - Květina života
- ve vývoji
Ale nejprve trochu Leonarda...
"Jeho (Leonarda da Vinci, pozn. T. J.) holistický přístup se nejrychleji vyvíjel během konce 80. let, kdy se pokoušel zařadit mezi důležité osobnosti architektury a snažil se na milánského vévodu udělat dojem jako jeho dvorní architekt. Rovněž jsme viděli, že Leonardo se jako architekt vlastně neprosadil, ale během studia pochopil řadu cenných věcí. Jeho všeobecný pohled tenkrát propojil architekturu se stavbou lidského těla, ale to šlo pouze o jednu stránku jeho výkladu přírody a místa lidstva v širších souvislostech. Všiml si, že lidské tělo má viditelné proporce.Tuto svou představu vyjádřil ve své nyní slavné kresbě Vitruviova muže z roku 1489.
V ní se velmi přiklonil k Vitruviovi, který napsal:
"Podobně musejí vykazovat články posvátných chrámů rozměrový vztah, podávající se z jednotlivých jejich úseků co nejsouladněji vzhledem na souborný celek vší rozlohy. Přirozeným středem lidského těla je pupek. Položí-li se člověk naznak s roztaženýma rukama i nohama a umístí-li se střed kružítka na jeho pupek, bude se čára opsané kružnice dotýkat prstů obou rukou i nohou. Stejně tak jako se podává na lidském těle obrazec kružnice, dá se na něm zjistit i obraz čtverce."
Postupně začal Leonardo zkoumat, jestli vzorce spojující strukturu lidského těla s rozměry budov nemohou být propojeny s harmonickou strukturou nalezenou v hudbě. Poté mohl pokračovat v komentáři:
"Vzájemný poměr najdeme nejenom v číslech a rozměrech, ale také ve zvucích, krajinách, časech a místech a vůbec v každé formě energie."
I když nemohl načrtnout přesnou spojitost mezi stavbou lidského těla a jinými vzory v přírodě, pokračoval v hledání srovnatelného protějšku i nadále."
str. 143-145
Leonardo - umělec a vědec
Michael White