Santiniho Zelená hora

Velký Santini - Zelená hora

 

"Snil jsem o domově, který je mi tak vzdálený a přitom, jako bych ho měl na dosah ruky! Jen postavit bránu, která by mě nejkratší cestou dovedla k mé Lásce...

Touha mého srdce se zdá být nenaplnitelná. Vždyť, copak by to bylo možné v této době? Kdo by to pochopil?

 

Každý den, když otevírám oči a zvedám z lože své zmučené tělo, jsem zase o krůček blíž konci mé cesty. Vím, že bránou projdu, ale kterou a kam? To ani já sám netuším. Ale má duše, mé nitro, mě hluboce nabádá a nedá mi pokoje. Kdybych zaspal jen jedno jediné ráno, lála by mi, že za ní nespěchám, že má láska k ní není opravdová. Ach, jak se mýlí!

Kdybych jen trochu mohl, opustím bez lítosti tento svět, ani se neohlédnuv, spěchal bych přímo za ní.

Ale zatím nemohu, nesmím.

 

Úkol, který zde musím vyplnit je tak důležitý, že často mám pocit, jako by mi ho zadal sám Stvořitel. Ale až takto odvážný ve svých myšlenkách nejsem. Už takhle mě to břemeno svírá a tíží zvlášť, když mě přepadne beznaděj, bude někdy někdo v budoucnu chápat? Rozpozná v mých stavbách poselství o velikosti vesmíru a stvořeného světa? Uvidí tu naprostou dokonalost?

Já jen vzdávám úctu, když s pokorou plním zadaný úkol. V čistotě svých myšlenek nepřidám nic, co by toužícího mohlo svést z jeho cesty. Takových vypravěčů je plný celý svět.

 

Ne! Jen v průzračnosti matematiky a Posvátné geometrie bude odhalena pravda o Lásce.

Ach, zase volím vzletná slova. Měl bych být víc přízemní, a napsat jen: "pravdu o stvořeném světě." Jenže, co je stvořený svět, když ne Láska sama?

Kráčím po tomto světě a doufám, mám naději, jenom ta mě drží nad vodou, abych dokázal dokončit svůj úkol..."

 

Jan Blažej Santini Aichel

 

"Svět hmoty a ducha, i svět, který je z jejich spojení,

podléhá jednomu zákonu a vlastně jím je.

Pak musí být zákonitost samozřejmostí,

a pak také musí být vše zákonitostí vysvětlitelné."

Jozef Zezulka

 

Zelená hora

Na Zelené hoře v blízkosti Žďáru nad Sázavou se nachází zcela výjimečná stavba ve stylu tzv. barokní gotiky, jejímž autorem je právě "náš" Santini.

Proč postavil tento kostel právě zde? Bylo to zásluhou cisterciáckého opata Václava Vejmuly, který byl natolik osvícený a znalý tajných nauk, že mu pomohl uskutečnit toto veliké dílo? Někdo říká, že cisterciáci takové nauky neznali, a v té době již určitě nemohli být prezentovány, natož veřejně. Jenomže cisterciáci vychází z benediktinů a důkaz, že si znalosti předávali, byť tajně, byl doložen v knize Tajemný klášter pod horou.

Kostel na Zelené hoře byl zasvěcený sv. Janu Nepomuckéhmu, jehož "jazyk" je vymalován i na stropě kostela. I toto zasvěcení se zdá být velice výmluvným.

"Jazyk" je odkaz na tajnou řeč a zároveň i na krční čakru, která patří řeči a komunikaci. A jazyk nemusí nutně znamenat pouze mluvenou řeč, protože za univerzální jazyk je považována matematika! A matematika vychází právě z geometrie, především Posvátné geometrie.

 

 Zelená hora - Santini

"Hvězda bílá provází mě

od úsvitu dějin a nikdy nehasne.

Já, uctivý služebník tiše a němě,

pokorný tvůrce do krajin,

co pevnost hvězdy zanese."

Santiniho dílo

 

A tak, abychom pochopili hvězdu, musíme pochopit kým ta hvězda je. Oprostit se od nánosů a prachu, kterým byla pošpiněna... A pak pochopíme, proč Santini zvolil právě ji, jako vyjádření své Lásky. Podívejme se tedy nyní spolu na hvězdu a pak se opět vrátíme k Santinimu.

Pěticípá hvězda a pentagram (pětiúhelník)

Pentagram si coby symbol života, zdraví a lásky, za své tajné poznávací znamení zvolili pythagorejci, vyznavači pythagoreismu, což je filosofická esoterní škola s významnou tradicí západního myšlení. Tato škola vychází z úvah o významu čísel. Bylo by však chybou se domnívat, že všechno toto vzešlo až z předsókratovské doby filosofa Platóna. Učení je ve skutečnosti mnohem starší a jeho "prapočátek" můžeme umístit minimálně až do doby Starého Egypta, kde se však vyučovalo pouze pro vyvolené. Učení bylo tajné a nesmělo se předávat veřejnosti. Tím, že toto nařízení bylo postupem času porušováno, jeví se nám, jako by bylo nově objeveno právě ve Starém Řecku.

Učení o pentagramu máme úzce spojené s planetou Venuší.

Rýsování a kresbu pentagramu najdete zde. 

 Abyste mohli snadno a rychle nakrestlit pentagram, použijte triquetru. Pomocí triquetry propojíte pentagon s hexagonem.

Pokud chcete vědět, jak byl objeven první bod pro narýsování pentagramu, musíte se podívat do Květu života. A právě díky Květu života objevíte i výchozí bod pro narýsování sedmiúhelníku a devítiúhelníku. Je však nutné zdůraznit, že rýsování pětiúhelníku, sedmiúhelníku a devítiúhelníku pomocí kružítka není přesné a ne vždy dopadne podle vašich představ. 

 

O Zelené hoře se všeobeně ví, že byla postavena na základě číslice pět.

  • Tzv. "sférická" okna vychází ve skutečnosti z rovnoramenného trojúhelníku, který je tvořený právě v pentagramu.
  • Ambit kolem kostela je tvořen dvěma protilehlými pentagramy do kruhu. V pentagonu uprostřed je umístěn samotný kostel. Poměr velikostí mezi ambitem a kostelem je dán právě těmito pentagramy.

Gotické baroko nebo také barokní gotika

Gotika je založená na kruhu, kružnici.

Na čem je založené baroko?

Nějakým záhadným způsobem někdo vymyslel, že baroko je "pokřivená perla". To je taková "lidová" tvořivost, kterou vymyslel asi nějaký odborník na architekturu. Těžko říct.

Ve skutečnosti se původ baroka dá zjistit pomocí Posvátné geometrie, prostě si to narýsujete. Zjistíte pak, že baroko je tvořené na oválu, který si nakreslíte pomocí kružnic. V podstatě začnete na vesice piscis.

Je-li gotika tvořena kruhem, baroko je tvořeno vesicou piscis.

A na toto tajemství chtěl právě Santini poukázat Zelenou horou!

Proto vytvořil styl gotického baroka.

Vysvětlíme si dále.

 

Pentagramy a Zelená hora

Desetiúhelník z pentagramů

Ambit okolo kostela sv. Jana Nepomuského je vytvořen dvěma protilehlými pentagramy, jak ukazuje obrázek výše.

Existují dva možné způsoby, jak pentagramy proti sobě položit a každý z nich má střed, ohnisko, v jiném místě. Na obrázcích je použit způsob položení pentagramů do kruhu, tedy do tvaru, který má onen ambit. Střed, ohnisko, tohoto kruhu a pentagramů se nachází na pupku.

Položením dvou pentagramů přes sebe a jejich otočením proti sobě získáte pravidelný desetiúhelník.

Uprostřed pentagramů se nachází kostel, a ten je velikostně přesně umístěn ve vnitřních pentagonech pentagramů. Tedy upřesňuji, že velikost kostela je přesně vymezená. Viz níže.

 

Zelená hora v pentagramu

 

 Rýsování desetiúhelníku pomocí triquetry a hvězdy Síria

Desetiúhelník z pentagram

Desetiúhelník z pentagramů:

  • narýsujeme vesicu piscis
  • narýsujeme triquetru
  • z triquetry vytvoříme pentagon a pentagram
  • do pentagramu narýsujeme hvězdu Síria, která nám určí střed kružnice pentagramu opsané
  • ze spodního bodu kružnice a vertikální osy začneme měřit opačně položený pentagram
  • tímto způsobem jednoduše získáme desetiúhelník

Gotické baroko, nebo barokní gotika?

Prý se jedná o lidový název pro Santiniho architektonické práce.

Ale má to nějaký základ?

Má.

Gotické baroko

Propojení oválu a kruhu - baroka a gotiky

  • narýsujeme vesicu piscis
  • narýsujeme triquetru (oranžová)
  • narýsujeme opačnou triquetru (červená)
  • vytýčíme osový kříž (vertikální a horizontální osu)
  • vytvoříme kosý osový kříž pomocí rohů obou protilehlých triquetr
  • vytvoříme čtverec
  • vytvoříme kosý čtverec (pravidelný kosočtverec)
  • kolem čtverců osmiúhelníku už snadno narýsujeme kruh (tento krok jsme mohli udělat i dříve)
  • pak, například, střed dolní strany čtverce (vytýčeného osou) a špička červené triquetry nám určí poloměr horního oblouku
  • stejným způsobem, ale ze středu horní strany čtverce získáme dolní oblouk
  • takto vytvoříme velkou vesicu piscis opsanou kolem čtverce (nikoliv osmiúhelníku. Osmiúhelník stále zůstává v kruhu.) Tímto způsobem získáme horní a spodní oblouky budoucího oválu.
  • místa, kde se protínají obě triquetry nám určí středy dvou kružnic. Tyto dvě kružnice nám vytvoří boční oblouky oválu.
  • nakonec propojením horního, spodního a bočních oblouků získáme ovál

Toto je způsob, kterým můžeme získat barokní ovál (nikoliv "pokřivenou perlu", jak někteří říkají o baroku).

Lze narýsovat ovál jednodušeji, ale nám jde o pochopení principu a ideji!

  • na počátku je kruh
  • pak kruhy dva a vesica piscis
  • poté získáme pomocí tří kružnic triquetru
  • díky dvěma otočeným triquetrám získáme čtverec
  • a umíme narýsovat osmiúhelník
  • nakonec umíme propojit triequetru, kruh, osmiúhelník a vytvořit tak ovál
  • propojíme kruh - gotiku a ovál - baroko
  • vznikne barokní gotika nebo-li gotické baroko

Co to znamená?

Znamená to, že staré nauky a poznání nezmizelo. Jenom není tak patrné, když je schované pod barokním nánosem barev a buclatých andílků.

A jak to vím?

Ukazuje nám to Santini na Zelené hoře!

 ...

Co víme? Opakování matka moudrosti

Zelená hora je postavená "ve jménu" čísla 5.

Číslo 5 je charakterizováno pentagramem.

Pentagram není satanský symbol a je úplně jedno, jakým směrem je natočený. Neboť uprostřed každého pentagramu se nachází pentagon uvnitř kterého je další pentagram, ale tentokrát špičkou otočený obráceně, a tak stále dokola.

Pentragram byl velice uctívaný starými Řeky, tzv. pythagorejci. Ale nejenom jimi, neboť symbol je, pochopitelně, starší.

Pentagram obsahuje tři zlaté řezy (v základu).

Zlatý řez pochází z vesici piscis, která jej definuje.

Zlatý řez je obsažen ve Fibonacciho posloupnosti, a to od určité úrovně (což si můžete vyzkoušet).

Obecně používáme jako hodnotu zlatého řezu číslo 1,618, ale to není konečné číslo.

Nejhrubším odhadem zlatého řezu je číslo 1,6, ale to není odhad, nýbrž skutečně existující číslo poměru dvou úrovní Fibonacciho posloupnosti a to 8:5.

A právě tato hodnota byla základní mírou pro stavbu baziliky ve Zlaté Koruně.

Fibonacciho posloupnost ukazuje na Teslovu řadu čísel 3-6-9. Tesla hovořil o číslech 3-6-9 jako o klíčích k porozumění vesmíru. A tuto sekvenci najdete nejednom ve Fibonacciho posloupnosti, ale také v základní matematice.

Fibonacciho posloupnost tvoří Fibonacciho spirálu. Tak, jak jde posloupnost do kladných čísel, tak jde i do záporných čísel.

Dvě protilehlé Fibonacciho spirály (mimochodem tvořené z rovnostranných trojúhelníků) spolu vytvoří symbol srdce. Pokud je více překryjete, získáte nejenom symbol srdce, ale i vesicu piscis.

Pentagram, ze kterého vychází i symbol hvězdy Sírius, který najdeme u egyptských bohů a dalších egyptských motivů, je důležitým prvkem pro určení velikosti pyramidionu na Velké pyramidě v Gíze. Velká pyramida je vytvořená podle posvátné geometrie a zlatého řezu.

Hvězda Síria odkazuje na souhvězdí Sírius, kde se nachází brána do tohoto světa (možná horizont událostí kolem černé díry?)

Pentagram je úzce propojený s planetou Venuší.

Pentagram a pentagon tvoří jedno z Platónských těles, které je přiřazené k éteru.

Pentagram je tvořený rovnoramennými trojúhelníky, se kterými Santini na Zelené hoře pracoval.

Éter a krychle jsou tvořeny rovnoramennými trojúhelníky a oba vyjadřují existující hmotu stvořenou ze tří živlů - vody, ohně a vzduchu (myšleno jejich nejjemnější substancí).

Voda, oheň a vzduch jsou tvořeny rovnostrannými trojúhelníky, které přímo najdeteme v Květu života.

Pentagram není v Květu života přímo vyjádřen, ale jeho rýsování z něj vychází.

Propojení pentagramu a hexagramu v Květu života vyjadřují tzv. grálskou lilii (dneska se zaměňuje se skautskou, který symbol zneužil stejně, jako byl obsazen celostvětově platný symbol hexagramu, který vychází z Květu života).

Pentagram, číslo 5, a hexagram, číslo 6, plus symbol grálské lilie s úhly 50° a 60°, dávají dohromady číslo 11. Číslo 11 je považováno za číslo Karlštejnské (H. Blochová).

Barvy Karlštejnské jsou zelená a červená. Opět vyjádření všech třech živlů, akorát zde ve hmotě. Zelená vznikne spojením modré (vody) a žluté (ducha). Červená je oheň. 

  

Hvězda Síria

Hvězda Síria a osmiúhelník

Hvězdu Síria získáme narýsováním z pentagramu.

Zde je jasně ukázáno, jak se hvězdou Síria vstupuje do tohoto světa - hmoty.

Hvězda Síria určuje také velikost pyramidionu Velké pyramidy v Gíze.

Velká pyramida vypadá zdánlivě jako čtverhranná (čtyři boky na čtvercové základně), ale bylo objeveno, že je ve skutečnosti osmiboká (má lehce prolomené boční stěny).

Proč je toto důležité?

  • 8:5=1,6 - hodnota zlatého řezu
  • souvislost s planetou Venuší
  • pentagram obsahuje tři zlaté řezy
  • osmiboké kaple nacházíme často v souvislosti s templářskými stavbami či utajenými gotickými stavbami (viz dvoupatrová osmiboká opatská kaple ve Zlaté Koruně. Do horního patra se vstupovalo utajeným točitým schodištěm v síle zdiva.)
  • a když Velká pyramida ukazuje tento vztah a je takto náročně postavená, nebude to jen tak

Osmiboká Velká pyramida v Gíze

Zdroj: https://www.suenee.cz/velka-pyramida-je-osmisten/

 

Rovnoramenný a rovnostranný trojúhelník

 

Pentagram je tvořený rovnoramennými trojúhelníky, stejně jako je jimi tvořený čtverec (a následně i osmiúhelník).

Triquetra je však tvořená trojúhelníky rovnostrannými.

Přesto to lze propojit, jak ukazuje výše uvedený obrázek. Tato kresba ukazuje jiný způsob propojení pentagonu s osmiúhelníkem a to pomocí Květu života a triquetry, ale odlišným způsobem.

Stále zůstáváme u 8:5=1,6 - zlatého řezu (viz Fibonacciho posloupnost).

Ale díky této kresbě vidíme:

  • rovnostranný trojúhelník (černý)
  • a rovnoramenný trojúhelník (červený)
  • tzv. "sférická okna", jak jim někteří ve stavbě Zelené hory říkají, jsou ve skutečnosti odkazem na rovnoramenný trojúhelník

 

Z dalších tajemství Zelené hory

Jméno "Zelená"

Symbol "hora"

Zelená

Zelená barva vznikne smícháním dvou ze tří základních barev:

  • žluté - jako symbol živlu vzduchu a tedy Ducha
  • modré - jako symbol živlu vody a ženy, jinu

Jako by to byl odkaz na zrození Ježíše.

Bůh jako Duch svatý (živel vzduchu/Duch, žlutá) vstoupil do ženy, Panny Marie (živel vody, modrá).

Žlutá je záměr mysli.
Modrá je obsahem, jinem, vším.

Z jejich spojení se narodilo dítě - Ježíš - barva zelená.

Čakrový systém:

  • žlutá - Duch/vzduch - solar plexus - čakra síly
  • modrá - žena, jin - krční čakra - čakra komunikace, řeči, mluvení, ale tudíž i naslouchání
  • zelená - srdce - srdeční čakra - čakra Lásky

Ježíš přinesl na Zemi archetyp Bezpodmínečné Lásky, který se snažil lidem předat.

Vzhledem k tomu, že Ježíš je zrozený v mužském těle, doplňuje tak chybějící barvu do trojice - tedy červenou.

Červená je živel ohně a mužského principu.

Červená dává tvar a formu, je určená záměrem.

 

Hora

Hora je symbolem trojúhelníku se špičkou nahoru, tedy mužského principu a živlu ohně.

Oheň je jang, dává formu a tvar.

Kostel na Zelené hoře je tvořen desetiúhelníkem ze dvou pentagramů. 

Pentagram obsahuje tři zlaté řezy.

Máme dva proti sobě otočené pentagramy, každý obsahuje tři zlaté řezy.

Tři je číslo rovnostranného trojúhelníku.

Dva proti sobě otočené rovnostranné trojúhelníky vytváří hexagram.

Hexagram vychází z Květu života.

Z Květu života vychází a z něj vystupuju Fibonacciho spirála.

Dvě proti sobě otočené Fibonacciho spirály vytvoří symbol srdce.

V překrytí dvou Fibonacciho spirál vznikne vesica piscis, mandorla, božský průzor, Nebeská brána.

V překrytí dvou pentagramů vzniknou proti sobě otočené dva pentagony uprostřed kterých stojí na Zelené hoře kostel.

Kostel symbolizuje svojí špicí vzhůru ohnivý princip.

 

Zelená hora

Toto jméno je tedy dokonalým vyjádřením spojení všech tří základních barev - žluté, modré a červené.

 

sv. Jan Nepomucký

Proč byl vybráno zasvěcení Zelené hory svatému Janu Nepomuckému?

Možnosti:

  • Janovým atributem je 5 hvězd kolem hlavy - odkaz na pentagram, ale i hvězdu Síria. Zároveň připomínám, že pentagram obsahuje tři zlaté řezy.
  • Dalším Janovým atributem je prst přes ústa. Dříve se věřilo, že byl objeven Janův zachovalý jazyk, který je vyobrazen i na Zelené hoře v kostele v kopuli. I když se zjistilo, že se jedná o část mozkové hmoty, nikterak to na legendě nic nemění. Jazyk je spojený s komunikací a krční čakrou. Prst přes ústa může naznačovat utajené informace.
  • sv. Jan Nepomucký často bývá zobrazován a "stojí" na mostech nad vodou. Věřilo se, že utonul, i když pan profesor Emanuel Vlček zjistil, že před smrtí utrpěl ránu do hlavy. To nemění nic na tom, že je takto Jan spojován s živlem vody.
  • Utajený odkaz na Máří Magdalénu, tedy na ženský princip, přes jméno Nepomuckého - Jan - apoštol Jan, miláček Páně.

Utajenou souvislost s Máří Magdalénou a Janem Nepomuckým můžeme hledat u Leonarda da Vinci a jeho obrazu Poslední večeře.

Santini totiž, i přes své tělesné postižení, navštívil Rakousko a Itálii. V Itálii dokonce pobýval i v Římě. Mohl se tak seznámit s pracemi Leonarda da Vinci, což máme nečekaně znázorněno i již uvedené informace o položení Vitruviova muže na ambit okolo kostela a vytvoření desetiúhelníku.

Vitruviův muž Zelená hora

Itálie nebyla jediným místem, kde se Santini mohl setkat s Leonardem a jeho dílem.

Santini totiž studoval také malířství, a to pravděpodobně u Kristiána Shrödera, císařského a královského malíře, správce a inspektora obrazárny na Pražském hradě. Schröder dokázal zručně vytvářet kopie děl zahraničních mistrů 16. a 17. století. Jako správce hradní obrazárny mohl Schröder svým žákům představit italské mistrovské obrazy.

Schröderova dcera Veronika Alžběta se stala Santiniho manželkou.

Poslední večeře - Leonardo da Vinci

"Obraz Poslední večeře byl také použit v dobrodružně-fantastickém románu Dana Browna Šifra mistra Leonarda. Obraz je v díle brán jako šifra, vedoucí k odhalení stovky let hledaného objektu, nebo osoby, Svatého Grálu. V díle se poukazuje na to, že da Vinci chtěl poukázat na vztah mezi Ježíšem Nazaretským a Máří Magdalenou. Konkrétně se jedná například o to, že na celém vyobrazení Poslední Večeře se nikde neobjevuje kalich (nejčastější podoba Svatého Grálu v jiných pramenech).

Ve filmu je uvedeno, že osoba po Ježíšově pravici, tedy nejblíže Pána, by mohla být žena. Po důkladném prozkoumání si můžeme povšimnout náznaku ňader, ženských rysů ve tváři, ženských vlasů, dále pak to, že osoba po Ježíšově pravici je téměř v identickém oblečení jako sám Ježíš. Pokud bychom tuto osobu vystřihli a položili ji na Ježíšovu levici, bude velmi záhadně, možná až milenecky, ležet na Ježíšově levém rameni. To vše v dílu od Dana Browna vede k tomu, že by osoba po Ježíšově pravici nemusela být jeden z apoštolů, ale Máří Magdaléna. Mezi údajnou Máří a Ježíšem je volný prostor ve znaku V což může být tvar stejně tak kalichu, ale i starý znak pro ženu, nebo také vyobrazení ženského lůna."

Citace, zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Poslední_večeře_(da_Vinci)

 

Můžete říct, že to tak nebylo.

Ale symbolika je nezpochybnitelná.

Je zde až příliš mnoho "náhod", aby to byla náhoda. 

 

Grálská lilie

Předvolby soukromí
Soubory cookie používáme k vylepšení vaší návštěvy tohoto webu, k analýze jeho výkonu a ke shromažďování údajů o jeho používání. Můžeme k tomu použít nástroje a služby třetích stran a shromážděná data mohou být přenášena partnerům v EU, USA nebo jiných zemích. Kliknutím na „Přijmout všechny soubory cookie“ vyjadřujete svůj souhlas s tímto zpracováním. Níže můžete najít podrobné informace nebo upravit své preference.

Zásady ochrany soukromí

Ukázat podrobnosti

Přihlášení