Tajemství trnu
Jméno
Zdálo se, že název kláštera Svatá Trnová Koruna v sobě nenese snad ani nic záhadného.
Jak je nám odborníky vysvětlováno, a zdá se to být naprosto logické, byl název odvozen od trnu Kristovy koruny.
Přesto jsem však v knize Mysterium templářů od Louise Charpentiera, str. 95 objevila možný další význam názvu kláštera. Význam překvapivý, snad přímo šokující!
Charpentier hovoří v knize v kapitole Tajemství trnu o tom, že "Prakticky všechny komendy, nebo alespoň jedna v každém páru, až na několik skutečně vzácných výjimek, které vznikly pravděpodobně pozdějším přejmenováním, mají ve svém bližším či vzdálenějším okolí místní název odvozený od trnu..."
Dále v knize zmiňuje souvislost těchto pojmenování s perskými zahradníky-alchymisty, kteří vypěstovali v 10. nebo 11. století růže.
Pokračuje souvislostí trní, jako obraného prvku. Trní ochraňovalo Růženku v zámku, z trnovníku akátu byla vyrobena schránka úmluvy.
Kdo se chce dostat k růži (Růžence, lilii) musí se probít trním.
"Symbol trnu (épine) má však ještě jiný aspekt, který se přímo týká člověka - páteř (épine dorsale), chránící míchu (moelle épiniere). Chrání míchu, ale i kanál, kterým může proudit vitální síla člověka.
Jelikož pouze indičtí mudrci uznali za vhodné tuto záležitost trochu objasnit, musíme si vypůjčit jejich slovník.
V člověku je vitální síla, která nemá nic společného se silou živočišnou. V indické tradici je znázorněna hadem stočeným v perineální krajině proti pohlavním žlázám. Je to spící had Kundalíni a člověk ho má probudit. Ikonograficky se tato síla zobrazuje jako stočený spící had, na němž sedí dosud neosvícený Budha."
Další informace z této oblasti si už můžete nastudovat i jinde - týkají se totiž čaker
.... Avšak to zřejmě ještě není všechno. Charpentier pokračuje dále, str. 98:
"Jak to ale souvisí s místními názvy odvozenými od trní (épine) v okolí komend? Nevylučoval bych domněnku, že zasvěcenci měli tajné podzemní chodby. Je rovněž možné se domnívat, že tyto tajné podzemní chodby vedly z těchto míst přímo do "Velkého domu"...."trn" mohlo být třeba znamení, že je zde průchod."
Ve Zlaté Koruně byly chodby objeveny, i když nejsou prozkoumány (z důvodu buďto zřícení nebo neprovedeného archeologického průzkumu).
Takže zde máme Kundalíni sílu, léčení čaker, ale i možnost propojených podzemních chodeb a souvislost s templářskými komendami, které byly podle trnu pojmenovány.
Ale zřejmě to nebude úplně všechno, máme zde totiž také osmibokou opatskou kapli! Což se, jak se zdá, ukazuje být v přímé souvislosti se zasvěcováním. Blíže ve výše uvedené knize.
Trn z Kristovy koruny
Josef Braniš ve své knize Svatá Koruna na str. 4 píše:
"Jeden trn z koruny Páně král francouzský (sv. Ludvík) na veliké prosby mu daroval, kterýmžto založení své ozdobil a proto Korunou Svatou pojmenoval."
Ale i pokračování je velice zajímavé:
"Ani listář klášterní neposkytuje v té příčině dostatečného světla. Darovací listina statku Boletického, která i za fundační listinu kláštera ode dávna se považuje, praví v úvodu pouze, že král ustanovil založiti klášter rodu cistercienského, jenž mu z úcty k svaté trnové koruně Svatá Koruna nazývati se má, a potom k hlavnímu nadání pouze připomíná, že na památku válek v Rakousích a Štýrsku přidává ještě dvě vinice v Rakousích. Z ostatních souvztahů ve prospěch tradice padá na váhu jedině to, že druhý kostel klášterní zasvěcen byl sv. Marketě, v jejíž vigilii vítězství kressenbrunnské bylo vybojováno."
Co se týká trnu je tedy opravdu s podivem, že taková velká vzácnost, poklad snad nevyčístlitelné hodnoty nebyl řádně popsán nebo oslaven.Je opravdu možné věřit tomu, že na prosbu Přemysla daroval Ludvík jeden z trnů Svaté Koruně?
Vždyť (dle wikipedie) se Kristova Trnová koruna cenila více, než samotná kaple Sainte-Chapelle, která pro ni byla postavena! Trn ve Zlaté Koruně chtěl král Přemysl Otakar II. uchovávat v Kapli Andělů Strážných.
Citace z webu http://www.stavitele-katedral.cz/ukazka-z-knihy/kristova-trnova-koruna-28/ :
"Od vrcholného středověku až do revoluce v roce 1789 si obyvatelé Francie připomínali 11. srpen jako velký svátek. Tento den jejich svatý král Ludvík IX. přinesl do arcibiskupského města Sens jednu z nejcennějších křesťanských relikvií. Šlo o trnovou korunu, kterou podle líčení evangelistů upletli Pilátovi vojáci a brutálně ji narazili Kristovi na hlavu, až mu z ní vystříkly pramínky svaté krve, jež měla smýt dědičný hřích Adama a Evy a otevřít lidstvu cestu ke spáse. Ludvík získal veleslavný předmět od latinského císaře z Konstantinopole a do Francie ho v pozdním létě 1239 z Benátek přivezli s početným doprovodem dva dominikánštní mniši, Jacques a André de Longjumeau....
Získání trnové krouny patřilo k Ludvíkovým prvním velkým státnickým úspěchům. ...
V roce 1240 se Ludvík IX. obrátil na shromáždění opatů v Citeaux a požádal je, aby byl v jejich klášterech na území Francie 11. srpen oslavován jako svátek translace Kristovy koruny.
Co nabídl Přemysl Otakar II. oplátkou? Něco tak cenného se nedaruje bez protislužby.
A opět se nám zde objevují cisterciáci!
Avšak tentokrát i něco navíc..
____________________________________________________
21. ledna 2019
Prý ten, kdo vlastní trn z Kristovy koruny má právo vládnout.
Magisterium Karlštejna
- význam trnu pro panovníky
str. 199, citace:
"Jakmile císař Karel IV. obdržel od francouzského nástupce trůnu dva trny z Kristovy koruny a dřevo kříže, rozhodl se ve stejném roce 1356 zřejmě pro přebudování karlštejnských svatyní po vzoru oficiálních kaplí francouzských králů, kteří mu tímto aktem symbolicky předali roli "náměstka Krista" v Evropě."
..
"Osobní úcta evropských panovníků k tzv. pašijovým ostatkům, týkajících se Kristova utrpení, má i grálský podtext, vycházející i z předpokladu, že právě dynastičtí potomci Ježíše by měli být osobními vlastníky pašijových relikvií, což byla asi hlavní motiv, jež vedl Karla IV. po vzoru krále Ludvíka Svatého k vytvoření rozsáhlé osobní kolekce relikvií světců."